Era si timpul :)

Tiberiu a tradus in romana articolul de pe Wikipedia despre stand up comedy. Asa ca acum puteti intelege mai usor cu ce se mananca si puteti obtine cateva informatii interesante despre istoria stand up comedy in SUA si in alte cateva parti din lume.

Plus ca puteti obtine de acolo cateva nume grele pe care sa le cautati pe net, si asa poate mai scapam de sindromul “Mencia/Francisco sunt zeii mei”🙂

 Articolul aici.

7 responses to “Era si timpul :)

  1. Pai, cine se incumeta sa scrie o istorie a genului in Romania? Tanase era si el “cabaretier” sau “vaudeville” star, nu? In perioada comunismului au fost cativa comici — dar era vorba despre actori care nu isi scriau “numerele”… Amza Pellea si Toma Caragiu, in principal. Era si comicul “de brigada”, “colectivizat” cum ar veni, din care au descins apoi “Divertis” si “Vacanta Mare”. Astea ar putea fi definite oare ca un soi de “group stand-up”? 🙂

    Stand-up romanesc solo ar fi intr-adevar o noutate, o reinnodare cu traditia lui Tanase, daca nu cumva ma insel (in cazul in care Tanase avea si el autori in culise.) Si chiar, parca nu se pomeneste in articol, dar a-ti compune singur materialele ar fi un criteriu, nu? Un Jon Stewart, desi “livreaza” fantastic si este si spontan in interactiuni nu stiu daca ar putea fi stand-up comedian, e greu de imaginat fara armata de 16 autori din spate… Conan a fost intai writer la Saturday Night Live… Louie CK a fost writer la Conan… Jay Leno a debutat ca stand-up comedian, dar acum si el are nevoie de back-up. Bine, cand ai de livrat material proaspat zilnic, nici nu se pune problema sa “prestezi” altfel decat cu staff de autori — un Mircea Badea e nebun ca incearca.

    Chiar, Teo, tu cum iti creezi “rutinele”? Le scrii mai intai? Respecti ceva reguli de compozitie? Te ajuta cineva?

    Te-ar tenta sa ai un TV show zilnic, sustinut de o echipa de comic writers?

  2. Whoa! Corectie majora: Amza Pellea si-a creat singur personajul, pe Nea Marin. So… Was he a stand-up comedian? Rutine avea… Le interpreta pentru televiziune, dar probabil ca facea si turnee cu “Nea Marin”. Cred ca se califica. Singura diferenta este ca “se ascundea” in spatele unui personaj…

  3. @Maurice

    Din punctul meu de vedere, diferenta esentiala intre stand up comedy si alte forme de monolog este tocmai absenta personajului (sau a unei forme discernibile de personaj). Tocmai din cauza asta, Tanase ar fi putut reprezenta un inceput perfect pentru stand-up-ul romanesc… daca ar fi avut timp sa evolueze dincolo de cuplete in personaj sau daca ar fi fost posibil ca mostenirea lui sa fie dusa mai departe la modul asta.

    Caragiu si Pellea, la fel, foarte aproape de forma, dar nu chiar in ea. Ei au fost actori minunati care au recitat monoloage teatrale. Dar nu stand up comedy.

    “Un Jon Stewart, desi “livreaza” fantastic si este si spontan in interactiuni nu stiu daca ar putea fi stand-up comedian, e greu de imaginat fara armata de 16 autori din spate…” – Jon Stewart a fost si este stand up comedian, are vreo 15 ani de experienta… deci imagineazati-l bine mersi fara writeri🙂

    “Bine, cand ai de livrat material proaspat zilnic, nici nu se pune problema sa “prestezi” altfel decat cu staff de autori — un Mircea Badea e nebun ca incearca. ”

    Graiesti adevar aici: problema asta o au toate showurile care pornesc la noi – oamenii care sunt pe sticla scriu si aproape tot materialul – vezi Divertis, Vacanta Mare, Carcotasii, etc. Si asta nu aduce nimic bun, oamenii se mai uzeaza, reteta clara este sa ai o echipa (uneori enorma – in state se ajunge pana la cateva zeci) care produce zi de zi material. Mircea Badea? O fi nebun ca incearca, dar nici nu ii iese mare lucru si, in orice caz, el nu prea are material efectiv, citeste o stire si apoi comenteaza fix ce ii trece prin cap… cui ii place…

    “Chiar, Teo, tu cum iti creezi “rutinele”? Le scrii mai intai? Respecti ceva reguli de compozitie? Te ajuta cineva?”
    Ar fi bine sa le scriu mai des, de cele mai multe ori am doar un sambure cu care ma urc pe scena, il dezvolt acolo si apoi il retin si reproduc apoi, uneori adaugand la el improvizatii de moment. Reguli de compozitie suna complicat, uneori trebuie sa stii cateva chestii ca sa faci o gluma un pic mai amuzanta. Ma ajuta colegii de trupa, ne mai probam glumele unii pe altii si uneori ne dam sugestii de imbunatatire.

    “Te-ar tenta sa ai un TV show zilnic, sustinut de o echipa de comic writers?”

    Suna bine, dar in nici un caz acum. Mai am de invatat cativa ani cu ce se mananca meseria asta pana sa ma arunc la asa ceva – e o abordare total neromaneasca in show biz, unde regula spune ca trebuie sa te arunci ca dememntu’ in orice numai ca sa apari la televizor, dar sper ca tocmai din cauza asta sa mearga😉

  4. Wow! Jos palaria pentru intentiile enuntate, dar nu stiu daca e nevoie de “cativa ani”, ci de cat iti ia sa iti asamblezi o echipa pe masura ambitiilor tale. (Come to think of it, asta poate dura si decenii, right? :))

    Ai avantajul ca in Romania nu exista concurenta din State, deci o ucenicie indelungata ramane strict o optiune personala, nu e o necesitate a pietei. E drept si ca experientele de stand up comedy din fiecare seara sunt cea mai tare scoala si nu pot fi inlocuite de nimic altceva.

    Chiar, turnee ai facut vreodata? Ca a te “produce” in acelasi club presupune o omogenitate relativa a audientei…

    Iti dau dreptate la faza cu “lipsa personajului”. Da, deci noutatea in peisajul romanesc ar fi doza de sinceritate, lipsa de masca a comicului “care sta in picioare”🙂 Pe vremea lui Tanase, era inca proaspat Charlot, si deci la moda personajul usor clovn, dar tot “personaj”. Pe vremea comunistilor, personajele lui Caragiu, desi mult mai “urbane” si mai aproape de the real Toma decat era ingrosatul Nea Marin de the real Amza ramaneau, si ele, personaje. Ar fi fost putintel sinucigas altfel, nu?

    In afara de Divertis (?), mai toti comicii romani au ales personajul, nu in ultimul rand pentru ca este mai facil.

    Lui Mircea Badea e drept ca ii iese rar, cand ii iese ceva, si momentele lui bune sunt “pregatite”, se simte ca “aduce vorba”. Nu are cum altfel. Oricum, e printre primii care evolueaza “crud”, fara masca. Pacat ca nu se ocupa altfel de show-ul lui. E cert ca omul are the right amount of bitterness for the job, dar pentru umor mai e mult de lucru, si nu pare dispus deloc sa munceasca. E pe sistem “merge si-asa”. Too bad!

    Da, vad acum ca pentru stand up comedy este necesar “nudul”, un soi de a spune lucruri “din tine” si de a sparge constant tabu-uri pentru eliberarea energiilor celorlalti. Manole zidindu-se singur, cum ar veni. Mult mai greu decat a fi actor, mult mai solitar si mai amar, la un anumit nivel, dar si rasplata este pe masura. I mean, I don’t want to imagine the world without its stand up comedians!

    Cred ca a iti compune numerele fara a le scrie este super pentru oralitate, dar pentru coerenta si echilibru, probabil ca se lucreaza mai bine scriind. Poate n-ar strica sa iti *transcrii* rutinele si sa le revezi din punct de vedere compozitional? Chiar daca nu sunt povestioare in sine, ca ale lui Amza (si btw, cat de faine pot fi si citite, extraordinar! e mai tare decat Creanga omul! check out: http://www.compendium.ro/amza_pellea/neamarin_anul_nou.htm), cred ca totusi trebuie dozate cumva, in crescendo spre final toate “episoadele” care compun rutina. Asa mi s-a parut ca fac mai toti.

    Anyway… Best of luck, man!🙂

  5. Dupa mine cativa din cei mai mari comici sunt Robin Williams ( ascultati Live on Broadway din 2002 e, cred) si George Carlin (cu al sau You are all diseased). Astia comici🙂

  6. mie personal mi-au placut nu toate, dar majoritatea stand-up-urilor tale, desi nu le-am vazut live, ci pe YouTube, ca multi altii. Inainte vazusem cateva stand-up-uri (Chris Rock, Pablo Francisco, George Carlin, Richard Pryor, Robin Williams, Iglesias, Zalifianakis si inca altii pe care nu mi-i amintesc) si ma gandisem ca ar fi misto si in Romania asa ceva, pe probleme curente si autohtone. Si ati livrat asta, sub o forma sau alta.

    Ceea ce mi se pare ca mai trebuie lucrat la tine (e o opinie strict personala, nu pretind ca as detine adevaruri fundamentale sau ca am dreptate regardless of whatever else…) este ritmul, care mi se pare inconstant, accentele puse mai clar in ‘climaxurile’ show-ului si eventual o constructie mai elaborata a scenelor descrise. S-ar putea insa (si e foarte probabil de altfel) ca aceste remarci sa imi vizeze doar gustul meu personal.

    Dar in mare e misto, pionieratul vostru e demn de lauda, si eu personal reusesc sa ma detasez de stand-up-ul de peste ocean.

    Toate cele bune,
    Zuluf

    P.S. Mie nu-mi prea surade Pablo Francisco, mi se pare cam precar si ciobanezisch. Sa ma astept la rosii/copii si alte legume aruncate catre mine?

  7. Pare interesant.. In sfarsit un blog decent. O sa fi recomandarea mea catre ONBR (Organizatia Nationala a Bloggerilor din Romania).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s