Daca e blog, blog sa fie!

Adica daca tot inseamna sa vantur ce am pe suflet, atunci ori la bal, ori la spital.

Am pus acum o luna niste clipuri pe Youtube, si unul din ele a decolat viral, si l-au trimis oamenii de la unul la altul, l-au comentat pe Youtube si fiecare pe blogul lui. Si am citit cu maxima atentie toate comentariile, mai ales pe alea negative – pentru ca de cele mai multe ori parerile oamenilor carora nu le place ce faci sunt cele care te ajuta cel mai mult sa progresezi. Dupa o luna de comment-uri pe tot felul de bloguri si forumuri, o concluzie ar fi cam asa: celor carora le-a placut si-au exprimat aprecierea printr-o majoritate covarsitoare de expresii preluate din clipul “Cuvinte vulgare”, iar cei carora nu le-a placut au avut o gama mult mai vasta de exprimari. Din pacate, in aceasta gama vasta, foarte putine lucruri care sa poata fi privite ca pe o critica constructiva si deci sa ma ajute.

In primul rand, o concluzie interesanta este ca celor carora nu le-a placut au mers de foarte multe ori pana la extrema: pentru ca nu le-a placut ce au auzit, concluzia imediata a fost ca sunt “terminat”, “ratat”, “incult”, “praf”, “oribil”, “jenibil” si asa mai departe. M-a amuzat. Sa inteleg ca daca am alt stil de umor decat ala pe care il apreciezi tu, inseamna automat ca sunt ultima taratura umana, o subspecie dubioasa, jumatate om, jumatate chilot folosit excesiv de un lepros analfabet? Nu am o parere incredibil de buna despre mine, dar poate nu mergem asa departe, ce zici?🙂

Plus ca, de cele mai multe ori, cei carora nu le placuse deloc si care faceau recenzii ale show-urilor la care au fost mentionau cat de surprinsi au fost ca altora le placea. In mod clar, cei din jur erau oameni de nimic, lipsiti de orice valoare ca fiinte si care erau sub influenta unor dezechilibre hormonale severe. Sa imi fie cu iertare, uneori tie nu iti place, altuia da! De ce il face asta pe el automat idiot? Nu vad asta intamplandu-se si cu muzica, acolo oamenii stiu ca nu le place tuturor acelasi stil, nici un rocker nu merge intr-un club de hip-hop ca sa se planga apoi ca e muzica infecta. E de la sine inteles ca nu o sa ii placa. Cu stand up comedy nu e la fel, daca sunt intr-o sala 200 de oameni, toti se asteapta sa li se dea ceva care le place! Poate sunteti diferiti, v-ati gandit la asta?! Nu, nu v-ati gandit, ati ajuns imediat la concluzia ca pe scena e un impotent sifilitic si sunteti inconjurati de retardati care rad la glumele lui.

A doua categorie interesanta a fost cea a oamenilor care si-au exprimat parerea ca nu fac altceva decat sa copiez. Prima data cand am dat de un comment din asta m-am ingrijorat. Zic, poate chiar mi-a ramas ceva in memoria ascunsa si am reprodus. Apoi m-am linistit, pe masura ce a curs acelasi tip de comentarii, pur si simplu pentru ca nu puteam sa copiez in acelasi timp de peste tot de unde am fost acuzat. Am copiat pe rand, in opinia unora sau a altora, de la Chris Rock, Carlos Mencia, George Carlin, Robin Williams, Bernie Mac, toti ceilalti de la Original Kings of Comedy, iar Chris Rock si inca alti cativa mai necunoscuti. De la glume, la subiecte si chiar la “atitudine”. Din nou amuzant – si eu cand m-am uitat prima data la un show de-al nostru filmat, m-a incercat o senzatie ciudata, diferita de cea incercata vazand treaba live: era tot un tip cu un microfon, pe o scena, care zicea glume, si chestia asta nu o mai vazusem decat in engleza. Se pare ca ceilalti care au incercat aceeasi senzatie, au ajuns imediat la concluzia ca probabil copiez de la primul stand up comediant strain care le-a venit in minte. Plus ca am simtit o urma de paranoie usor bolnavicioasa, fantoma unui gand “Nu are ma cum sa nu fie copiat, doar e de la noi.” (A, si unul delicios: “nu au cum sa fie la fel de buni ca un gras negru de pe comedy central.” Exact, pentru ca noi, impreuna cu o mare parte a populatiei planetei *nu suntem grasi si negri*. Esti liber sa ii preferi, dar de ce sa mi-i iau eu drept obiectiv, cand nu voi fi niciodata negru si putin probabil gras in urmatorii 20 de ani?)

Nu am copiat nimic din tot ce e acolo de la nici un american (vorbesc despre Cleo Stratan, tigani, manele, Hrusca si pula, ar fi si interesant sa vad aceleasi subiecte tratate de un tip din Boston🙂. Dar trebuie sa intelegeti ca uneori gandurile seamana, si daca cineva a mai vorbit acum 10 ani despre cuvantul “fuck” asta nu inseamna ca eu copiez vorbind despre cuvantul “pula”. Pentru ca e alt cuvant, alta tara, am altceva de zis si oamenii relationeaza cu totul altfel cu limba lor aici decat americanii acolo. Deci, mai exact, unde e copiatul?

Am destul de mult material despre femei, barbati si ce se intampla intre ei, pe care nu l-am facut deocamdata public pe net. Cand o sa apara, o sa fie si mai multi care o sa urle ca e luat de la oricine le vine in minte: pentru ca probabil ca observatiile vor fi uneori comune. Pentru ca in fond, oameni suntem cu totii, si ne futem in moduri incredibil de asemanatoare si de comune. Conteaza materialul efectiv, gluma pe care o faci despre o situatie – atunci cand ea e aceeasi la doi comedianti, de abia atunci pot aparea indoieli. S-ar putea ca maine seara, o tipa sa ma zgarie cu dintii cand mi-o suge. Si stii ceva? S-ar putea ca si pe Eddie Murphy sa il fi zgariat acum 20 de ani cineva exact in acelasi loc! De cand au americanii copyright pe a fi om?

Si mai e ceva: am facut in vara o gluma despre femeile tatuate deasupra curului. Pablo Francisco se foloseste de aceeasi observatie in special-ul scos in iarna asta(“Ouch!” ). Am inregistrari care dovedesc ca am facut gluma aia cu cel putin 4 luni inainte sa publice el materialul ala. Ma crede cineva, daca sesizeaza asemanarea de premize? Nu, prezumtia e ca noi furam de la ei, end of story.

Se pare ca e adevarat. Oamenii chiar se pricep la absolut orice, doar pentru ca au mai vazut o data si le este adresat. Zic asta pentru ca un procent mare din comentarii au fost pozitive, dar la modul foarte rezervat: “E bine, dar mai e cale lunga/mult pana acolo/mult de lucru”. Culmea e ca sunt de acord, da, mai avem multe show-uri de facut pana sa ajungem mult mai buni… e normal, experienta conteaza enorm in bransa asta, si noi nu avem decat 3 ani, care in State e un mizilic. Dar un comment de genul asta fara un argument mai clar, care chiar sa ajute, nu e decat un alt suras sarcastic care, prea poate, nu ascunde in spate absolut nici un rationament. Cand mai ziceti lucruri din astea, incercati totusi sa oferiti si un punct de reper: “E bine, dar mai iti trebuie o mai buna postura a corpului, o constructie mai structurata a materialului, un timbru mai gros al vocii, etc” Nu de alta, dar daca tot te pricepi, ajuta-ma, nu fii de cacat.

Un alt lucru care cred ca trebuie lamurit, pentru ca s-a tot mentionat: stand up comedy *nu* inseamna improvizatie. Nu exclude improvizatia, ea este intotdeauna binevenita, momentele de genul asta sunt foarte gustate de public, dar totusi forma presupune un text de acasa. Care se repeta.

Asta e o alta durere. Pablo Francisco are 80% acelasi material pe CD-ul audio “Knee to the groin” din 1997 (inclusiv trailer-ul “Little Tortilla Boy” cu Arnold, track-ul e “Movie preview”) ca si in Comedy Central Presents din 2000 si vocea de trailer de film din Comedy Central Presents din 2000 e jumatate din “Ouch!” din 2006. Si e doar un exemplu. Sarah Silverman, pe care o iubesc sincer, are in “Jesus is Magic” , inregistrare din 2006, 5 sau 6 glume pe care le-a zis la “Late night with Conan O’Brien” in 1999. Sunt 7 ani la mijloc!  Stiati lucrurile astea? Stiti cat traieste un stand up comediant cu 1 ora de material in State? Nu. Dar stiati in mod cert ca “stand-up comedy presupune mai multa interactiune si nu aceleasi glume obosite de 2 ani” si sunteti destul de siguri incat sa o ziceti si pe forum. E adevarat, sistemul e altul, tara e alta, dar nu suntem mai lenesi decat colegii de peste Ocean. Dimpotriva as putea zice😉

Ca fapt divers, la inceput ni se reprosa destul de des ca nu ne apropiem de americani. Acum, cand se pare ca ne apropiem, problema a devenit ca ii copiem. Daca nici nu ne-am apropia, nici nu ne-am compara, probabil ca nu am face acelasi lucru, nu? Si atunci ni s-ar reprosa ca nu facem stand-up. It’s lose-lose-lose for us😀.

In concluzie, nu copiez, nu fac decat sa vorbesc despre ce imi vine in minte si ce vad in jur. Unele lucruri sunt si in jurul americanilor. Altele nu. Uneori ma infurii. Si americanii la fel. Alteori glumesc. Culmea, la fel fac si americanii. Treziti-va, e vorba de cuvinte si material in sine, nu de faptul ca l-ai mai vazut tu o data pe Cedric the Entertainer ca a schimbat microfonul din mana stanga in mana dreapta!

Nu ma astept sa plac tuturor. De fapt, asta e primul semn ca de fapt nu faci nimic in mod special. Sunt convins ca o sa fie tot mai multi care nu o sa ma poata suporta. Dar as vrea sa vad un pic de aer proaspat in critici: zi, omule, ca nu iti place, si gata! Nu orice gluma place oricui. E normal. Asta nu inseamna nici ca sunt un sobolan infect, nici ca ti l-am copiat pe Robin Williams. Doar ca nu am fost pe aceeasi frecventa.

Stand up comedy ca si mecanism poate placea oricui, depinde doar de cat de mult se identifica/intelege/apreciaza glumele omului de pe scena. Noi suntem tineri, tampiti si destul de rai. Nu trebuie sa placa oricui, in timp va aparea si la noi un tip care face stand-up pentru pensionari, unul care face pentru manageri de multinationale si una care face pentru lesbiene. De ce ar trebui  sa placem noi acum si pensionarilor si managerilor si lesbienelor? Noi placem oamenilor care relationeaza cu experientele despre care vorbim. Restul mai au un pic de asteptat, asta nu ne face pe noi terminati, ii face pe ei nerabdatori. Si pentru asta nu o sa imi convina sa ma faci “frustrat”, “tembel” si “jenant” pe orice forum apuci!🙂

LATER EDIT: Iata un studiu de caz de comment care contine majoritatea lucrurilor discutate mai sus. Si cateva noi, cum ar fi folosirea cuvantului ‘castravete’ ca insulta! :))

“castravete, gauaza !!! … ai belito cu mine !!
io te ingrop, pedofilule!
gaozarule…fugi din romania, nu glumesc!
te umilesti in fata oamenilor plictisiti de viata!
jenant
cine intra in acest bar de prostie inseamna ca e retardat analfabet mucos si familia provine din cacat cu voma….
prosti mai sunt unii
chiar este cineva sa’i placa asa ceva ?!!! “

23 responses to “Daca e blog, blog sa fie!

  1. Sincer sa fiu, ma asteptam la o reactie de genul asta, numai ca mai acida🙂
    Ma uitam zilele trecute la un HBO Special aparut de curand, al lui Dave Attel. Una din primele chestii pe care le spune este: “It took me 9 years, but I finally got my own special”. Eu cred ca asta spune destule despre modul la care trebuie sa fii pregatit in bransa asta.
    Fiecare percepe in felul lui standup-ul, de asta se ajunge la comentariile colorate de pe YouTube. Asta nu inseamna ca trebuie sa te afecteze, pentru ca sunt mii si mii de voturi pro “florin maimuta” si hit-ul anului “Pumnii mei minte nu are”, deci e clar ca avem de-a face cu un public “a bit special” [aluzie la Special Ed – Stephen Lynch].
    Daca stau sa ma gandesc, nu am auzit pe NIMENI dezamagit dupa ce v-au vazut live.
    Din lipsa de timp, inchei aici. Dar comentarii sunt multe🙂

    Parerea mea™

  2. Pe mine, ca privitor, observator si critic, in ce categorie ma incadrezi ?🙂
    out of curiosity…

  3. Te-a lovit reversul medaliei huh? Acum sincer..te asteptai la altceva in momentul in care v-ati aruncat pe net? Daca da..esti naiv..:)
    In primul rand e de admirat amploarea campaniei voastre. Placuti sau huliti..v-ati atins scopul de a va face cunoscuti. Ca unii arunca cu kkt in voi n-ar trebui sa te mire. E plin netul de troli si de frustrati care n-au alta ocupatie si oricum ne e specific noua ca popor sa-i dam in cap celui care iese din turma. Singurul lucru important in cazul asta e sa nu te afecteze sau sa te opreasca din drum.
    In al doilea rand..cred ca singurul criteriu real de a va masura performantele e ce se intampla in sala. Daca atrageti publicul pe care vi-l doriti si acesta reactioneaza asa cum vreti atunci sunteti buni. Daca nu nu.

  4. man, u really shouldn’t give a **** about those fool… u really shouldn’t have bother writting so much, twards someone who won’t even read this… those who appreciate u don’t need this. respect man, i like u’r shit

  5. @presedinte

    acum, dupa ce am citit ce mi-ai raspuns la tine pe blog, nu pot decat sa te incadrez in categoria extrem de stramta a oamenilor cu care se poate dialoga, indiferent de opinia lor vizavi de ce prestezi. sunteti putini, inmultiti-va mai repede si mai cu spor😀

    @crue

    nu am fost chiar naiv, dar la un moment dat a devenit ciudat si amuzant cat de uniforme erau unele tendinte in comentarii. si din cauza asta m-am hotarat si sa scriu postul asta😉
    in rest, tudo bem, cu prestatiile live e foarte ok. deci deocamdata, stam bine.

  6. am avut si noi un post cu clipul care a devenit viral video; n-am spus nimic, doar am ridicat intrebarea: “de ce?”

    fiindca si celelalte chestii ale tale de pe YouTube sunt la fel de misto si au fost puse cam in acelasi timp.

  7. pentru ca are continut vulgar. si e o lege a firii umane ca asta prinde mai mult. nu e prostia romanilor, daca o consideri o prostie ea este pur omeneasca, asa sta treaba de sute de ani peste tot in lume.

  8. post-ul ăsta ar trebui să lămurească mulţi “cunoscători”.

    q: v-aţi gândit la un turneu prin ţară de stand-up?

    baftă în cea ce faci! eu unul abia aştept următoarele materiale.

  9. problema la noi e ca oricine scoate capu’ la lumina cu ceva nou,cum sarim pe el si il facem cu ou si cu otet…majoritatea care te-au criticat si te-au facut in toate felurile nici macar nu s-au uitat la tot filmuletul…au stat si au vazut 30 de sec si au zis : “Aaa…imi bag pula altu’ care stie numa sa injure..”…ca asa suntem noi de la mama natura🙂
    eu unul te felicit pentru ceea ce faci si va felicit pe toti de la Deko pentru ca ati avut curajul sa veniti cu ceva nou…tineti-o tot asa…

  10. @Sammy

    true, true… dar cine sunt ceilalti care stiu numai sa injure?😀 din cate stiu sunt singurul :)))

  11. Materialul cu “pula mea” mi se pare grozav din mai multe puncte de vedere. E al dracu’ de haios, e pitoresc, înglobează în el esenţa unei tendinţe lingvistice peniene de mare amploare şi e spus cum trebuie, atât la nivel verbal, cât şi la nivel nonverbal. Eu îl consider cel mai bun material românesc pe care l-am văzut până acum, tocmai datorită faptului că e ROMÂNESC. N-are influenţe americăneşti, nu ciupeşte de fund poante de-ale yankeilor. Cred că de la nivelul ăsta ar trebui să vorbească stand-up-ul românesc publicului: mult umor, mult curaj şi mai ales mult “românesc”.

    Keep up the good work, băi!🙂

  12. O sa facem tot ce putem sa tinem sus munca buna, yo!

  13. “Jenibilule”, eşti tare. Dap, sunt un om totalmente de căcat pentru că râd la glumele tale şi îmi place genul tău de umor.🙂
    Eu am nimerit cu totul întâmplător în Deko şi am văzut stand-up-ul vostru. M-aţi făcut să râd cu lacrimi. Cred că nu m-am mai distrat aşa bine ca atunci de mult. Ştiu că atunci a avut Vio ceva probleme cu un spectator cam “guraliv”, Cristi parcă.🙂
    Mi se pare normal să existe asemănări cu materialele din State, că doar stand-up e şi ce faci tu. Dar asta nu înseamnă că ai copiat ceva de-acolo.
    Ah, şi încă ceva. Mie în general când nu îmi place ceva, schimb canalul. Nu continui să mă uit şi să mă plâng ce program prost e.😉
    Spor la treabă! Ţine munca sus şi ai grijă: sunt cu ochii pe tine!😛

  14. la mine pe blog zace un post cu clipul care a decolat viral. citeste si comentariile de pe acolo, poate sunt de folos.

    mie unul mi-a placut si zic la mai mare.

  15. Pana ieri nu va cunosteam, desi am fost de multe ori in Deko, dar la alte ore decat cele la care “prestati” voi. Asa incat am vazut doar pe youtube. Frumos, liric as zice. Poate, daca imi permiti o critica, ar trebui sa implici un pic publicul. Oricum, pentru o premiera romaneasca, e foarte reusit. Pentru cineva cu nervii tensionati, pica bine un stand-up comedy, in loc de prajitura dupa job.

    Si sa stii ca si femeile zic “sa-mi bag pula”. Eu, de exemplu, mai zic :))

  16. Salut Teo,

    foarte profund postul. Am o intrebare. Ti se pare ca Praf in Ochi copiaza Linkin’ Park ?

    Imi place showul tau insa te-ai gandit ca poate ai exagerat la gluma cu Cleopatra Stratan ? Cand am vazut inregistrarea am fost convins ca vei declansa un val de comentarii negative. Sa vorbesti despre tendintele sexuale ale unui copil de cativa ani mi se pare putin cam exagerat. Oricum, e clar ca un parinte care are un copil de 3 ani te va vana pe strada.

    Mie-mi placi. Succes!

  17. Teo – Wellcome to the shity virtual world in care toata lumea, beneficiand de anonimitate pot elucubra la greu. Bineinteles ca toata chestia asta are si o partzile ei negative si chiar s-ar putea sa te saturi intr-o zi de toate astea. Insa important este ca voi faceti stand-up, ca nu avetzi planuri gen “boyzone” – am ajuns un pic celebri hai sa ne implantam cantitatea de muci in cap necesara celebritatilor – ca sunteti buni, ca improvizati al dracului de bine, ca sunteti primi din RO care au habar de ce dracu vorbesc cand urca pe scena.
    I-am vazut si pe cei din Club A si pot sa recunosc ca mai bine ma uit la Pablo Francisco decat sa ii vad pe ei iarasi. Nu mi-a placut man, ce sa fac acum daca nu mi-a placut. Sunt lipsitzi de pasiune!

  18. @Adi Stancu

    “Ti se pare ca Praf in Ochi copiaza Linkin’ Park ?”

    Da, dar vezi tu, acolo treaba e mult mai clara din punct de vedere a tonalitatii si sound-ului. Atat de clara incat nu au existat pareri divergente, nu s-a pus problema ca ar copia Linkin Park, Metallica si Theatre of Tragedy, nu?

    “Imi place showul tau insa te-ai gandit ca poate ai exagerat la gluma cu Cleopatra Stratan ?”

    Clar am exagerat, 80% din glume se bazeaza pe o exagerare de un fel sau altul. Daca am exagerat alegand subiectul si abordarea? Deloc.

    “Cand am vazut inregistrarea am fost convins ca vei declansa un val de comentarii negative. Sa vorbesti despre tendintele sexuale ale unui copil de cativa ani mi se pare putin cam exagerat.”

    Iar mie mi s-a parut total exagerat sa pui un copil de 3 ani sa vorbeasca despre dragoste intr-un context rezervat adultilor. Deci cine a exagerat primul?🙂

    “Oricum, e clar ca un parinte care are un copil de 3 ani te va vana pe strada.”

    Nu cred, mai trebuie sa mai fi si profitat de copilul ala pana sa se simta cu musca pe caciula.

  19. @skyhunter

    sa speram ca nu o sa ni se urce niciodata la cap, oricate lucruri bune ni s-or intampla… dar sa stii ca e greu sa ramai cu picioarele pe pamant cand te baga lumea in seama, asta e un fapt. you keep us grounded, ok?😀

    si sa ne tina pasiunea😉

  20. Sa mai pui si alte videouri pe youtube😀 , ca-s faine.

  21. Hi
    Inside Line: We test everything from the locking differential to the iPod input on the updated Toyota FJ Cruiser to see how it will fare in the 21st century.
    toyota fj cruiser

    Bye

  22. un neica nimeni

    Probabil ca cei care voteaza cu “flegme” nu au iesit din tara niciodata. Ei bine … Soarele nu graviteaza in jurul Romaniei. Socant, nu-i asa? Mai deschideti-va orizonturile. Vorba lui Karl (un neant): ” La voi, toti sint directori?” Se referea la felul nostru de a fi si a ne imbraca si a reactiona. O ironie fina venita de la un nemt care nu a vazut Romania si nici nu ne judeca dupa tiganii ajunsi pe acele meleaguri. Mai da-ti un pas inapoi si va uitati la Globul Pamantesc. Lumea a trecut de mult de nivelul in care “putem injura in barba, dar niciodata in public”. Lumea a trecut, pe bune, la ” astia suntem, cu asta defilam”. Bafta.

Leave a Reply

