De unde si pana cand?

Am reusit din nou sa ma enervez.

Am dat search pe Google dupa “stand up comedy”, cautare in limba romana si m-am apucat sa citesc ce mai scriu oamenii despre ce se intampla pe la noi. Si doua chestii m-au scos din minti:

Una la mana, am gasit destul posturi pe bloguri sau comentarii la diverse articole in care insi dezamagiti/amarati/amari se plangeau de “astia care fac stand up la noi”. Ziceau ca au fost si i-au vazut pe unii undeva si aia era varza, mai ales unu care era la un moment dat undeva si zicea ceva total de cacat. Daca nu ai fost destul de atent incat sa tii minte unde erai si la cine te uitai, cam care ar fi probabilitatea sa fi dat vreo sansa omului de pe scena si sa vezi daca o fi bine ce face sau nu?

In plus, un comentariu de genul asta strica treaba pentru toti cei care fac stand up comedy in tara asta, pentru ca poate tu ai fost intr-un bar unde un om beat si care se urca pe scena a doua oara in viata lui s-a facut intr-adevar de toata jena. Dar tu nu ai scris cum il chema, sau unde erai, sau ce se intampla acolo. Un alt om iti citeste comentariul si cu prima ocazie cand vede un afis al unui om/unei trupe care poate are mai multa experienta si o prezenta mai acatarii, isi aduce aminte ca a citit el undeva pe net ca la noi stand up comedy e de cacat. TOT stand up comedy. Deci, va rog eu mult, cand scrieti despre un show la care ati fost, incercati sa va aduceti aminte macar locul unde se intampla.

Doi la mana, este incredibil cat de multi oameni stiu ce ar trebui sa fie stand up comedy si apoi remarca cu regret diferentele intre ce vad si ce era in capul lor. Exista ideea asta, exprimata extrem de des, cum ca “domne, stendapu asta ar trebui sa fie mereu altfel si ala se repeta!”. Am mai scris despre asta, dar se pare ca nu am reusit sa imi scot de tot iritarea din sistem: de unde dracu’ stii tu, ma? De unde si pana cand esti sigur ca ar trebui sa fie intr-un fel sau in altul? A se nota ca nu discut reactia la show, daca te-a facut sau nu sa razi, cum ti s-a parut, aici e perfect valida orice opinie ai avea! Dar cand incepi sa comentezi cum ar fi trebuit sa fie si la ce nivele ti-a inselat tie asteptarile…

Ca nu mai razi a doua oara cand auzi o bucata de stand up, asta e, inteleg, incercam si noi ce putem, scriem in draci, probam, rafinam, mergem inainte intr-un ritm oarecare. Cand deja stii tu ca nu asa merge treaba in stand up si ai o impresie venita de nicaieri ca nu asa se face, e cu totul altceva si aici deja simt nevoia sa te contrazic cu adjective rusinoase😉

Aici, de exemplu, gasiti un exemplu perfect: un baiat care ne-a vazut la Noaptea Devoratorilor acum vreo doi ani. Prestatia noastra a fost intr-adevar extrem de proasta, nu aveam destula experienta, nu ne-am simtit bine in sala aia, materialul nu era exact unul middle of the road si care nu provoace reactii adverse, ma rog, ideea de baza e ca nu ar fi trebuit sa o facem la momentul ala. Si distinsul blogger are tot dreptul sa expuna pe larg de ce nu i-a placut lui ce a vazut. Dar bineinteles ca intr-un avant de sila existentiala si dezgust aprioric altoit cu o omniscienta demna de o cauza mai buna, intelectualul se arunca departe pe valurile presupunerii nefondate pana esueaza pe o plaja de idiotenie:

Stand-up comedy. Protagonist: o mare speranta a genului. Individul se produce si in Cafe “Deco”, stabiliment condus de acelasi inegalabil Dan Chisu. Nu i-am retinut numele. Probabil ar fi fost de prisos sa stiu numele unui tip care se va stinge de pe firmament in viitorul apropiat. Sau se va apuca de altceva. Cert este ca nu le are cu stand-up comedy. Ca un actor ratat, a venit cu numarul invatat de acasa. Cateva misto-uri foarte grosolane si bancul cu “Catelus cu parul cret”. De altfel, acelasi lucru – cuvant cu cuvant – spune si la Cafe “Deco”. De unde se deduce ca e chiar o speranta a genului…”

Exact in ce dimensiune spatio-temporala alternativa actorii buni lucreaza fara text??? Se intelege din cele de mai sus ca daca stii ce vrei sa zici pe o scena, te-ai ratat. Singura cale e sa compui totul pe loc. Nu pot decat sa zic ca e bine ca ideea asta a aparut atat de tarziu in lumea in care traim, pentru ca altfel, sincer, nu prea am mai fi avut texte de teatru. Nici un actor care se respecta nu ar fi folosit un text pregatit de acasa, altfel ar fi fost ultimul jalnic, rasul curcilor, etc.

Un pic mai jos, i se reproseaza lui Bobo, caci asa il cheama pe fostul nostru coleg de trupa care e devastat in mintea subtire si snoaba, degraba strambatoare din nas a distinsului blogger, ca acelasi lucru il spune si in Deko… ceea ce e excelent din punctul meu de vedere, inseamna ca Bobo ca performer stie sa recreeze acelasi cadru si sa livreze acelasi text de mai multe ori la aceeasi intensitate. Nimic din toate astea nu reprezinta vreun pacat capital si nu cred ca ar fi vreodata imputate unui actor sau vreunei formatii muzicale. Dar pentru ca despre stand up nu stim prea multe, atunci de ce sa nu parem ca stim?!

Ca mistourile au fost grosolane, nu am cum sa contrazic, daca omului asa i s-au parut, asta e. Dar de ce nu se putea opri la a califica, oricat de oribil vroia el, calitatea glumelor? De ce a trebuit sa se avante si sa isi dea cu parerea si despre cum ar trebui sa fie, de unde si pana cand stie el ca in stand up, daca ai un text pregatit, esti nul si neavenit?

Imi vine sa urlu si eu ca Istodor: BA, MURITI! Muriti o data sa mai respiram si noi, ca ne sufoca volumul vostru de cunostinte, nu avem capacitatea sa il asimilam si sa ne adaptam in ritmul sinapselor voastre!

6 responses to “De unde si pana cand?

  1. Probabil se duce des si la teatru, dar il deranjeaza putin ca textul e acelasi ca in saptamana precedenta. Oricum, confuzia intre stand-up si improvizatie nu ar trebui sa te mai surprinda. Lucruri bune sa fie, ca idioti care sa le calce in picioare se gasesc pe toate drumurile.

  2. nu ma mai surprinde, acum ma calca pe nervi. pentru ca e extrem de suparatoare si pentru ca pur si simplu nu inteleg de unde provine!

  3. Draga Teo,

    In primul rand trebuie stabilit clar un lucru: eu am scris despre aparitia voastra pe scena la NDP in 2006, adica acum mai putin de un an si, in niciun caz, “acum vreo doi ani”. Intre timp nu stiu cum ati mai evoluat, dar poate imi fac timp si vin sa va mai vad o data.

    Al doilea lucru pe care vreau sa-l lamuresc este ca eu nu am nimic impotriva comediei “stand-up”, desi se poate sa fi fost inteles gresit. Nu sunt un fan declarat, dar nici nu exclud din start aceasta forma de arta moderna!

    Acum ca am lamurit aceste doua chestii, revin la prestatia voastra de la NDP 2006. Asa cum singur declari ea s-a incadrat in termenii urmatori “a fost intr-adevar extrem de proasta, nu aveam destula experienta, nu ne-am simtit bine in sala aia, materialul nu era exact unul middle of the road si care nu provoace reactii adverse, ma rog, ideea de baza e ca nu ar fi trebuit sa o facem la momentul ala”. Asa, si daca nu trebuia sa o faceti, de ce ati mai facut-o? Pentru bani? Pentru faima? Sau pentru vreun “intelectual” ca mine care “dintr-un avant de sila existentiala si dezgust aprioric altoit cu o omniscienta demna de o cauza mai buna” va ajunge sa scrie pe blogul lui despre cat de nereusita a fost aparitia voastra?

    Mai departe ma voi referi la colegul tau Bobo si la momentul lui comic ce a inclus cateva bancuri si “Catelus cu parul cret” pe mai multe voci, imitand diverse persoane. Daca nu ma insel, l-am vazut pe Bobo si la Cafe Deko, cu cateva luni inainte, unde a spus exact aceleasi lucruri. Asa cum afirmi tu, el este un actor, invata textul de acasa si vine si il spune pe scena. OK, nimic de comentat. Daca a reusit sa faca putin atmosfera la Cafe Deko si sa interactioneze oarecum cu publicul, la NDP nu a fost nicidecum asa. Asta “inseamna ca Bobo ca performer stie sa recreeze acelasi cadru si sa livreze acelasi text de mai multe ori la aceeasi intensitate”? Eu nu prea cred… In definitiv, daca vezi ca lumea vocifereaza si huiduie (te asigur eu ca asa s-a intamplat in sectorul in care stateam eu!) mai schimbi ceva, spui ceva mai comic – poate tot din textul pregatit de acasa – dar oricum, incerci sa interactionezi cu publicul si sa vezi ce anume ii place si ce nu. Doar te-ai urcat pe scena ca sa ii faci pe oameni sa se simta bine, nu sa le reciti un pasaj dintr-o tragedie antica, nu?

    Inchei facand doua precizari. Prima dintre ele se refera la faptul ca articolul din care ai extras tu pasajul respectiv are drept subiect NDP 2006 si felul execrabil in care a fost organizata, si nicidecum nu se refera la situatia comediei stand-up in Romania! A doua precizare se refera la faptul ca daca am criticat formatia voastra pentru prestatia avuta, asta nu insemna ca toti cei care vor citi articolul meu vor concluziona ca un spectacol de stand-up nu merita urmarit! E ca si cum ai spune ca daca un regizor roman face un film prost si primeste critici defavorabile, atunci nimeni nu ar mai trebui sa vizioneze niciun alt film romanesc! Ceea ce e cam absurd…

    Iti doresc multa bafta in cariera!

  4. @bogdan
    multam de raspuns si de clarificari.
    “Asa, si daca nu trebuia sa o faceti, de ce ati mai facut-o? Pentru bani? Pentru faima?”
    Imi dau seama *acum* ca nu ar fi trebuit, daca mi-as fi dat seama atunci, nu as fi facut-o. In nici un caz nu e vorba de bani, pe atunci aveam niste onorarii jenante😉 Dar stii cum e vorba aia “hind sight is 20/20”. Am facut-o pentru ca a fost o provocare. Win some, lose some.
    Cat despre urmatorul paragraf… tot nu atinge partea importanta, si anume in textul tau e clar ca ai o problema cu faptul ca era un text stiut si pregatit, exprimarea ta nu e echivoca. Cat despre interactiune si schimbari pe moment, ai totala dreptate in general, dar toate astea sunt absolut imposibile intr-o sala atat de mare cu publicul atat de departe si in intuneric. In conditiile alea singura interactiune este una de rahat, de concert, gen “toata lumea sa strige hei-ooo”. Crede-ma. De altfel o dovada a neadecvarii spatiului este si ca, din bucata de analiza pe text la imnul national, la care tin foarte mult, care are niste idei in spate si pe care cred ai fi apreciat-o si tu daca ai fi auzit-o intr-un bar, tu ai tinut minte doar ca mimam un sex anal… Din greseli invata omu’!
    “A doua precizare se refera la faptul ca daca am criticat formatia voastra pentru prestatia avuta, asta nu insemna ca toti cei care vor citi articolul meu vor concluziona ca un spectacol de stand-up nu merita urmarit!”
    Stiu ca asa pare, dar, surprinzator poate pentru tine, lucrurile nu stau deloc asa, si tocmai asta ma calca in halul asta pe nervi. Oamenii pleaca de la premiza ca la noi stand up comedy e de cacat, asta fara sa fie vreodata expusi la asa ceva. E o autovictimizare inradacinata in romani, o idee ferma ca “daca e romanesc, nu are cum sa fie bun”. Si deci, efectul postului tau exact asta e: o confirmare a unei prejudecati, cu urmari mult mai mari decat ar fi normal. Si culmea e ca, in general, cam asa se intampla chiar si cu filmele romanesti. Lumea o sa se buluceasca la “4 luni…” pentru ca au auzit ca are credite si premii, la fel ca si cu “Moartea Domnului Lazarescu”. Daca nu ar fi auzit de el si ar sti doar ca e un film romanesc, te-ai mai incumeta sa faci un pariu pe box-officeul filmului?🙂
    Stiu ca suna ciudat, dar din vreo 3 ani de feed-back, asta am invatat: oamenii pleaca de la premiza ca ce facem e o copie proasta sau pur si simplu un cacat si nu vin sa ne vada. cand vin sa ne vada, stau lasati pe spate cu mainile incrucisate si au o atitudine “ia hai, ma, fa-ma sa rad” si la sfarsit majoritatea pleaca multumita si revine.
    PS: era NDP 2005, anul trecut nu am deschis la Bucuresti, doar pe litoral😉

  5. @ teo

    De data asta voi fi mai scurt🙂

    Sunt de acord cu tine ca romanii tind sa se autovictimizeze si sa plece de la ideea ca “tot ceea ce e romanesc e prost”. Insa nu pot fi de aceeasi parere cu tine atunci cand afirmi ca articolul meu (sau altele care critica anumiti actori de stand-up) produc un adevarat tsunami asupra industriei si nimeni nu mai vine sa va vada pe scena. Un argument in acest sens este faptul ca trebuie sa iti faci rezervare cu vreo saptamana inainte la Cafe Deko ca sa ai siguranta ca vei sta la o masa cu vedere la scena si nu printr-un colt intunecat al salii in care nu se vede nimic… Iar in ziua spectacolului nu mai gasesti nimic liber. Deci publicul e interesat de spectacole de stand-up, indiferent daca eu sau altii criticam sau laudam performantele voastre.

    Al doilea – si ultimul lucru😉 – pe care vreau sa-l spun este faptul ca eu sigur m-am referit la NDP 2006. De altfel poti verifica ca articolul meu este scris in iulie 2006 dupa ce pe 30 iunie 2006 a fost NDP.

  6. Andrei-suceava

    teo , nu stiu daca citesti tu treaba asta pe care o postez eu acuma, insa nu tre’ s te iei dupa toti inaptii care nu inteleg ca stand-up comedy inseamna totusi si cate un cuvant vulgar , ca asta e … nah .
    AM fost in Arena cand ati fost voi in Suceava si pot spune ca pe toata durata show-ului vostru am ras non stop. Imagineaza-ti k tipul asta care a scris e ” FUEGO ” … merge ? sincer sa fiu ma mai prostesc si eu prin clasa cu glume de ale voastre si am ajuns sa fac si eu stand up cand si cum se poate pe la diferite actiuni ale scolii . Keep on the good work …

Leave a Reply

