Superficial e super!

Am gasit la Gramo un post despre filmele romanesti care m-a uns pe suflet.  Asa e! Iar oamenii care au comentat aveau o linie telepatica cu mine: da, vreau un film superficial romanesc!

Din punctul meu de vedere de spectator, filmul romanesc mi-a dat pana acum numai lectii. O vreme mi-a placut. Dar m-am saturat! Nu mai vreau morala la sfarsit, nu mai vreau priviri incisive, cu sau fara compasiune, in lumea oamenilor saraci si apasati de nevoi, nu mai vreau garsoniere cu igrasie, nu mai vreau tonuri inchise si lumini puse cu zgracenie. Nu mai vreau burtosi in maieuri albe si femei in capot cu flori. Am trait un pic pe vremea lui Ceausescu, am vazut apoi si in “n” filme cum era, deci gata! Nu mai vreau sticle de Sana, sifoane, santiere, drame, bibelouri, mileuri. Nu mai vreau scarba altoita cu furie fermentata in frustrare si condimentata cu neputinta. Nu vreau sa simt dupa fiecare film de la care ies ca s-ar putea sa dau extemporal din el, cu subiectul “Ce a vrut regizorul sa spuna?”

Nu zic ca ce s-a facut e lipsit de valoare, dimpotriva. Dar prea mult strica. Inteleg ca avem o generatie de regizori care au simtit nevoia freudiana de a exprima ceva, de a scoate in afara, de a arata. Au facut-o intr-un mod exceptional. Au aratat niste lucruri care multa vreme au fost trecute sub tacere, uneori au dat cu pumnul in masa, alteori s-au exprimat subtil sau cu caldura. Au castigat premii si, uneori, au adus chiar si oameni in cinematografe. Au spus adevarul, au dezvaluit realitatea, ne-au scuturat si ne-au supus la catharsis dupa catharsis. 

Dar prea mult strica.

Cel mai aproape de ce imi doresc a ajuns “A fost sau n-a fost”. Au fost momente de geniu umoristic acolo, dar totul invaluit in aura clasica de saracie si, ca o fecala pe tort, a venit de nicaieri finalul ganditor si artistic care ghilotineaza ultimele 20 de minute de voie buna. European sa fie, primesc, dar sa rad pana la sfarsit! Finalul ala a fost de parca am fost gadilat pe burta o ora si apoi lovit brusc in coaie in ultima secunda.

Din tot sufletul imi doresc sa ma duc la o comedie romaneasca tembela, cu lumina si culori frumoase, cu oameni idioti si frumosi care intra in incurcaturi si au replici haioase si unde totul se termina cu bine! Vreau macar un film fara pretentii, care nu are nici un scop altul decat de a ma face sa rad si sa plec acasa cu inima usoara. Vreau un film vesel cap-coada, cu actori necunoscuti si, daca se poate, tineri. Vreau un film care sa nu vrea sa ma invete nimic altceva decat ca, nu stiu, ca nu e bine sa te pisi pe garduri electrificate, sa bei prea mult inainte de un examen sau sa ii faci poze la fundul gol prietenei tale si sa le pui apoi pe net, intelegeti voi.

Si stiu ca e plina tara de asa ceva, dar tocmai de-asta, nu mai vreau saracie! Vreau apartamente aranjate frumos, haine dragute si fete luminoase. Si vreau ca intriga sa fie despre o tampenie facuta de cineva, sa se complice al dracului de tare pentru ca exista personaje batute in cap, dar simpatice, vreau sa se petreaca totul intr-un oras mare, cu cluburi si cu petreceri si cu oameni trendy, sa fie o gagica buna si unu prost care o iubeste. Vreau Snatch. Vreau Scary Movie. Vreau American Pie.

Sau nimic din toate astea de mai sus, dar vreau sa rad cu pofta si fara vreo urma de vinovatie.

Si sa nu vad vreo urma de caruta.

13 responses to “Superficial e super!

  1. Dupa cum scrii, am impresia ca ai ratat capodoperele gen(i)ului romanesc: http://www.imdb.com/title/tt0297132/ si http://www.imdb.com/title/tt0910958/ Vizionare placuta si.. coaie tari😉

  2. floringrozeahiq

    Imi place mult acest post al tau! Ai pus in cuvinte gandurile mele dupa ce am vazut “American Dream” acum cateva zile. Ok, am inteles ce a vrut sa spuna, ok, au jucat bine, ok, interesante cadre dar…

    Subscriu.

  3. ai ratat inseamna “marfa si banii”

    si cel mai important dupa ce zici tu ca vrei si cum, cred ca ai ratat
    “sexi harem ada kaleh”
    prin cluburi, cu replici de care spui si mai ales ..cu banica jr si rona hartner tineri🙂

  4. Marfa si banii e destul de aproape de ce vreau… dar problema e ca e filmat din mana si are si el aerul ala de realitate, nu prea te ajuta sa evadezi, dimpotriva, ti se pare ca totul e real si surprins din intamplare pe camera.

    Cat despre Sexy harem, or fi fost banica si rona tineri, dar din cate imi aduc aminte mai era pe acolo si o stela, un arsinel, asa de samanta🙂

    Iar despre Vacanta Mare pot sa spun doar atat: nu exista replici amuzante/spumoase/destepte in acele doua filme, si mai presus de orice, am zis doar, nu mai vreau sa vad carute. Ceea ce inseamna ca nu mai vreau sa vad mistouri cu tarani, despre tarani, viata la tara, etc. E prea usor.

  5. sunt perfect de acord cu tine Teo, dar nu pot sa nu ma gandesc ca tocmai am castigat un palme d’ore cu un film despre un caz din timpul comunismului!

  6. stiu, tibi, am zis deja ca ce s-a facut pana acum a fost pe alocuri exceptional, dar era din start clar ca filmul la care ma refer eu nu ar avea vreodata sansa sa castige altceva decat simpatia oamenilor😉 ar fi diferenta dintre arta culinara si floricele. ba, da’ ce delicioase sunt floricelele cand ai pofta de ele!

  7. Adevarul doare intotdeauna. Si e mult mai misto sa traiesti din vise. Daca gandesti asa, atunci drogheaza-te. Fugi de realitate si traiesti numai in vise. Nu ne place Romania, vrem ca in occident. Vorbim ca in occident, ne uitam la filme din occident si mancam la McDonalds. Si cand ajungem acasa ne imbracam in maieul alb si nevasta in capot cu floricele. Ai dreptate. Superficial e super! De aia totul merge prost in tara. Pentru ca vrem sa aparentam civilizati dar de fapt suntem mediocri.

  8. kallisti, ratezi cu succes mesajul.

    Nici o problema insa, deja ai o colectie impresionanta (si ce va continua sa creasca) despre “realitatile” romanesti, suficient cat sa te tina atent, in fotoliu.

    Hm, ciudat de fapt, nu? Ar fi mai simplu sa…iesi pe strada, sa mergi in prima statie de tramvai si sa il iei pana la capat fiind atent la oameni si la cum se comporta. Te rog, fa asta si nu uita sa pui deoparte o bancnota de 10 lei pentru ca ti-am vandut pontul. Eu o sa fiu ocupat sa astept, si sa ma bucur, de primul film romanesc ce nu va mai purta bolovanul variatelor noastre probleme sociale si politice.

    Tot ce sper este sa nu dureze prea multe ture de-ale tale cu tramvaiul pana atunci.

  9. hartie reciclata

    am vazut ieri la cluj “restul e tacere” si e primul film romanesc la sfarsitul caruia am scris sms: “parca e din alta tara, nu m-am plictisit deloc”. am ras, am stat cuminte 2 ore si dupa aia am plecat si asta e tot ce-mi amintesc. sper sa-l vedeti.(ps:asa zic eu la filme straine-ca’s din alta tara)

  10. hartie reciclata

    + altceva(poate reiei tu intr-un post) O DILEMA
    am fost la TIFF si am iesit din sala de la 2 filme, dupa 15 minute bune de incercat. romanul e prea zgarcit sau prea “nedus la cinema”(nefiresc) ca sa iasa din sala daca nu-i place? stiu sigur ca mi-ar placea sa huiduie daca il seaca filmu'(licenta poetica) sau sa iasa civilizat, sa aplaude la scenele bune asa cum (inca timid ce-i drept) rade la cate o nostimada. eu dau “exit” la BS Player,poate si voi, cand ceva chiar nu-mi place, dar ce se intampla cu optiunea asta dupa ce ai dat bani pe bilet?! sigur e valabila si la teatru si stand-up, numai ca acolo o fac doar daca sigur nu ma vede cineva de pe scena. zi si tu acuma, nu ti-ar fi mai bine fara aia care oricum nu sunt acolo pe stare da’ stau ca au dat banutu’ la intrare?

  11. A doau cadere a constantinopolului se pune? Film mai tembel ca ala rara gasesti, desi Arsinel si Jean Constantin sunt magistrali. Sau vrei un BD in actiune cu necunoscuti tineri?

  12. si cum ramane cu premiile? Pe ce samai dea premii Cannesu’ dacatotul e asa roz pe la noi prin filme ?;)

  13. uita-te la telenovelele romanesti, ai sa gasesti ce cauti

Leave a Reply

