Motivul gangsta in lirica eminesciana

Dorind sa scoata rap-ul din club si sa il aduca inapoi la biblioteca, face Puya un concurs de poezie hip-hop la el pe Facebook. Apoi alege sa inregistreze urmatoarea bucata ca promo:

Nu m-a deranjat nimic altceva decat faptul ca nu cred ca cineva implicat in proiect a citit poezia pana la capat, avand in vedere cum zice Puya la sfarsit ca poezia pe care a recitat-o e cea mai frumoasa poveste de dragoste.. Luceafarul lui Eminescu nu este cea mai frumoasa poveste de dragoste, e radiografia unei experiente urate.

Ca sa continuam povestea de unde ne lasa melodia, aflam ca dupa ce Luceafarul se indragosteste de ea, fata descopera prin metoda semi-viol ca ii place de Catalin, un baiat in casa, copil din flori de felul lui. Cand Luceafarul se intoarce pregatit sa renunte la nemurire pentru iubire, descopera ca obiectul afectiunii lui nelumesti e obiectul unor afectiuni extrem de lumesti din partea unui angajat la castel. Pe patul lui si pe muzica sa.

Concluzia e ca geniul se retrage in taramul lui, scarbit pe vecie de tot ce are de-a face cu specia muiereasca, dar intr-o seara se nimereste sa straluceasca taman peste cei doi tradatori care erau pe cale sa si-o traga sub un copac. In acel moment, desi in bratele flacaului sau, fata se uita la Luceafar, ca pentru a-l chema si pe el sub copac. Probabil prima mentiune a fanteziilor feminine legate de sex in grup din poezia noastra clasica.

Astrul, scarbit, ii explica cat de putin ii pasa de ei doi, de lume in general si de oameni in special. El se simte superior lor tuturor, dar parca regreta un pic ca nu se poate distra ca ei. Exact cum face orice tocilar inadaptat social cand se uita la niste baieti care joaca fotbal.

Si de-asta Luceafarul, care este in mod absolut o mostra superba de versificare si pe buna dreptate un poem iubit peste ani, este, daca stai stramb si judeci drept, modul in care Eminescu povesteste superb un episod banal, dar traumatizant, din viata lui.

Un baiat genial de talentat, dar singuratic si rupt de lume, se indragosteste brusc de o femeie. Ea pare ca ii raspunde la avansuri, dar pana sa se infiripe pe bune relatia pentru care el era gata sa isi sacrifice talentul si arta, o gaseste cum si-o trage cu baiat oarecare, fara pic de genialitate in el, dar cu talent la agatat. Scarbit, se jura ca nu mai are de-a face niciodata cu femeile si se retrage in aria lui de expertiza, fie ca e poezia sau programarea. Dupa o vreme, ii vede pe cei doi giugiulindu-se in parc. Ea se uita la el, el isi imagineaza ca ea l-ar vrea inapoi si halucineaza cum ca de fapt el o duce bine, pe cand ei nici n-au idee cat de stupida e viata lor.

Friendzone level: Luceafarul.

Si tocmai de-asta, poezia e superba, dar povestea de dragoste, nu. “In caz ca ai uitat, e Mihai Eminescu!” zice Puya pe piesa. Exact, baiatul e recunoscut ca nu a avut relatii prea sanatoase cu femeile, iar omul, fiind artist, mai punea si din viata in poezii.

46 responses to “Motivul gangsta in lirica eminesciana

  1. One does not simply rap “Luceafarul” :))

  2. Zi Puya si trage apa ! Abia stie cum il cheama cu buletinu in mana si tu te stresezi cu un atat comentariu ? E un jegos.


  3. macar muzica e facuta de puya, daca nu versurile…stai un pic!

  4. Melodia este o abjectie. Eminescu s-ar scula din mormant si ar da battle cu retardatul pigmeu. NU este absolut nici o smecherie sa pui pe beat o poezie cu rima si ritm. Si nici sa te schimonosesti si sa te scremi ca cercopitecul castrat pe ea. Iar tema Eminescu vs Eminem a fost exploatata de prea multe ori la noi ca sa nu o consideram fumata.

    In rest, vizavi de analiza/punctul tau de vedere – total de acord.

  5. Fara “melodia” asta niJte oameni n-ar fi auzit Luceafarul nici in ziua de azi.
    Puya a facut un lucru bun in tot cacatul.

    • Cine nu a auzit de Mihai Eminescu si, implicit, “Luceafarul” pana in ziua de azi cred ca si-a pierdut dreptul de a le cunoaste. Vrei sa fii ignorant, poti sa fii. Nu vreau sa aud pe nimeni vreodata in viata asta spunandu-mi ca stie aceasta poezie datorita lui Puya si operei lui de arta. Presupun ca esti de acord cu mine.

      • Drept e, dar traim vremuri fantastice. Nici Eminescu nu ar fi putut prezice in asa fel turnura (in)evolutiei. Ne uimim pe noi insine zi de zi. Asta e doar doza de azi. Inca astept remixul la Ai Se Eu Tu Pego a lui Copil Minune …

    • Ce ai vrut sa zici cu asta? Ca aia e o melodie pe care ar fi pacat sa o mixeze un manelist? Ca iti place melodia atat de mult incat ai vrea un remix manelistic? Nu inteleg…

  6. Bai, las-o moarta in papusoi! Sa nu-ti fie cu suparare, dar numai in ignoranta crasa poti pune encefalul pe pauza pentru a debita asa ceva, Merut frate.

  7. Vine sfarsitul lumiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!

  8. ba respect puya el nu face toate astea sa se dea mare si il doare de toti prosti din romania care habar nu au cine-i eminescu..respect puya

    • Normal,el face chestia asta ca celorlalti a inceput sa li se cam rupe de rapu’ lu Puya facut pentru ca..vrea sa isi schimbe mobila in casa.Sa faci muzica..ok,dar majoritatea “artistilor” din Romania cand dau de bani incep sa puta..Sa fim seriosi…acum nu stiu a cui e vina..dar Puya…s-a cam dus vremea lui.

  9. CHEAR CA FUKING LOL
    CE NOB E PUYA…LOL TOCMAI AM MANCAT SI IMI VINE SA VOMIT…PANA SI NICOLAE GUTA BAGA MAI BINE CA EL…LOL…PUYA TE-AI PROSTIT…UNDEI BAIATU DE CARTIER NECOMERCIAL CARE A FOST ODATA SI NU FACEA TOATE ASTEA PTR BANI…SLAB …SLAB…

  10. vizavi de analiza/punctul tau de vedere – esti praf! te sfatuiesc sa o intrebi mai multe pe profesoara ta de romana

  11. instrumentalul e EMINEM – CLEANING OUT MY CLOSET

  12. o sa se ajunga la situatia tragica peste ani, cand, copiii nostri intrebati la scoala cine a scris luceafarul, vor raspunde marea majoritate entuziasmati de “cultura” lor, PUYA…

  13. i dont want to live on this planet anymore!

  14. Cea mai bună interpretare a liricii lui Eminescu pe care am citit-o până acum. Și eu am participat la olimpiade de română în liceu. nevoită fiind să scriu cam la fiecare etapă câte un comentariu al vreunei opere de-ale sale. Chapeau. 🙂

  15. puya face misto fara oprire de cocalarii din aceasta tara insa….nu i-a deschis nimeni ochii ca el e presedintele lor?

  16. fratilor n-am nimic cu puya candva chiar am apreciat foarte mult muzica lui,nu labareala care o face acum…nu sunt hater,nici dala care n-are ce face da sincer e jenant rau ce face,pur si simplu cred ca el zice ca este cel mai destept dintre romani…in pula mea si boschetarii dupa strada stiu cine a fost Eminescu,yo sincer cred ca nu mai stie ce sa faca sa se afirme cat de cocalar si prost e…am dreptul la parerea mea si mi se rupe pula de aia care nu sunt de acord

  17. Sal. Sincer ideea lui Puya putea fi dezvoltata un pic, si putea folosi putina originalitate. Insa mi se pare ok concursul, si am publicat si eu un comentariu…nu vreau sa il atac pe Puya. Vad ca l-ati huiduit voi bine…

  18. Jalnic! Parca am citit frustrarea unui copil repetent la materia….viata!

  19. Ai stricat o melodie prea frumoasa ! Esti un ratat puya ! Sincer ti-o zic . Are o poveste de viata fascinanta si este un rapper exceptional , nu merita sa ii strici tu melodiile ! RATATULE !

  20. Eminescu…Eminescu

  21. Eminescu nu povesteste despre o experienta proprie, este inspirata dintr-un basm(referitor la faptul ca ai spus asta)…cat despre puya…continua sa ne faca de cacao si sa duca hophop-ul spre incultura/cocalareala…defapt ce sa-i cer..doar e “un gangster…”make a joke about it…:-j

  22. multi o sa afle de Luceafarul dupa ce asculta melodia asta :-J:)))

  23. cu ochii aproape inchisi stau in pat si ma gandesc… la tine… nu as putea sa iti spun sincer cate ganduri cu tine imi spulbera creierul in mai putin de o secunda…. Eminescu a scris putine poezii .. exagerez a scris putine litere in viata lui, fata de cate sentimente am pentru tine… poate mai vazut o data sau de doua ori pe mine intradevar … dar nici nu ai incercat sa ma cunosti ….. sufletul imi arde parca mai tare decat focul iadului … arde atat de tare incat ma distruge ….. simplu fapt ca esti langa mine sau treci pe langa mine si imi arati pervers zambetul acela ce nu pot sa il scot din minte…… ma face sa turbez …..
    as vrea sa am ocazia sa pot sa iti infectez inima cu cea mai dulce dragoste…. de ce stai si te uiti la mesajul asta si nu faci nimic …. de ce acoperi cu norul de indiferenta cerul meu de incredere ….? de ce ? nu mai scuipa peste sangele amar care curge fara oprire de cand nu te-am mai vazut …. lasa dracu impresiile si “etichetele” astea de tot cacatu … lasama sa intru in mintea ta si sa iti arat ca nu ceea ce vezi si cum vezi e bine sau ai inteles totul….. uiti de sentimente si te afunzi in greseli… incontinuu faci lucrurile astea …te minti in fata iar pe mine ma lasi sa agonizez in tacere … ma lasi sa scriu aici niste lucruri doar ca sa vezi ca te plac … ca vreau sa te strang in brate sa iti simt trupul lipit de al meu … buzele tale sa imi atinga usor fruntea si apoi sa ma sarute… sa iti simt bataile inimi….. fi sirena mea …. fi ceea ce nu ai fost nici o data …. acordami sansa sa te castig !!! m-am saturat de acest vis ce imi tulbura noptile … sa nu mai pot dormii din cauza ta??? …. singurul lucru ce il urasc la mie e faptul ca am pus ochii pe tine

  24. @dgl … serios? “de ce stai si te uiti la mesajul asta si nu faci nimic” :)))

  25. bai frate numai copii pe aici care comenteaza dar nu au nici un album original in colectia lor de mp3 sau trak ….bulangiilor..lasati omu sa manance ce mancati cacat voi de el…va e ciuda…respect puya si restu…

  26. Teo, mi-ai scris un articol dedicat? Penultimul paragraf ma dat peste cap… cat de rau ii sa fi un programator bun?

  27. ai facut un rezumat numai bine adaptat societatii de astazi

  28. ….Eminescu (asa inadaptat cum a fost)este totusi unul dintre cei mai cunoscuti poeti ai tarii….
    s-a comentat mai sus ca generatia viitoare va sustine ca puya a scris luceafarul,nu imi dau voie sa cred asa ceva, avem lacune in invatamant dar nu atat de mari incat sa uitam sa amintim tinerilor valorile ….
    nu am nimic cu specimenul si muzica lui…dar ce a facut mi se pare o mare bataie de joc…
    cat despre analiza ta Teo …nota 10…daca nu pentru acuratetea detaliilor macar pentru zambetul pe care il am inca pe buze …

  29. Eu ii apreciez pe oamenii care apar pe tot felul de bloguri, site-uri pana mea si isi dau cu parerea, e un baiat sau o fata mai sus care a zis ca analiza e nasoala si ca tre’ sa o intrebi pe profa de romana:)))), este incredibila abordarea lui:)))…Si-a zis el/ea:”Ce mama naibii zice asta aici e clar e praf!”:)))
    Si bravo ai avut rabdare sa asculti tot ce zice Puya.

  30. Caut persoana cu voce groasa (in genul DMX) care sa faca melodie rap pe ver surile Somnorease Pasarele! :))

  31. Cred ca e de ras totul. Adica, o fi o incercare interesanta de rap dar, chiar pe versuri de Eminescu, nu mi se pare original deloc. Are talent la rap, dar sa le compuna el si sa il lase pe Emin in pace. Zic.Trebuie sa cunostem poezia, sigur, nu ma indoiesc ca in acest fel ar cunoaste multi tineri capodopera, insa, nu se cade asa ceva. Modalitatea in care a creat-o Eminescu este demna de un geniu si trebuie respectata.

  32. cred ca multa lume confunda Eminem cu Eminescu ceva de genu:)), orcum multi nu inteleg sensul lui Eminescu, dar trebuie facut ceva pentru rating nu?

  33. ce sa faci, trebuie sa mai atragi si atentia

  34. daca asa vor retine copii ca Eminescu a scris “Luceafarul”, de ce nu?

  35. Eu nu pot decat sa rad :))))

  36. Am trait sa o aud si pe asta….

  37. This blog about Motivul gangsta in lirica eminesciana helps me a lot
    in my diet. You can have the best Custom Keto Diet plan here:
    https://s96.me/keto-diet Kiss you all!

Leave a comment